خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یک فناوری جدید است که نه تنها به کاربر امکان می دهد بخش های مختلف خانه را از راه دور کنترل کند ، بلکه بسیاری از کارها را بصورت خودکار انجام دهد. امکانات متنوع و گسترده ای را می توان در غالب خانه هوشمند  ارائه کرد ، مانند:

  • کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی
  • کنترل هوشمند لوازم برقی
  • کنترل هوشمند شیرهای اصلی آب و گاز
  • کنترل هوشمند پرده و کرکره های برقی
  • کنترل هوشمند تردد
  • کنترل هوشمند سیستم آبیاری
  • و …

در خانه هوشمند بیسیم اجزای مختلف میتوانند با همدیگر  در ارتباط بوده و به واسطه یک اپلیکیشن با کاربر سیستم در ارتباط باشند. ارتباط کاربر با سیستم خانه هوشمند در هنگامی که در مکان حضور ندارد بر بستر اینترنت انجام می شود. بنابراین لازم است تجهیزات خانه هوشمند مستقیماً و یا به واسطه یک دستگاه مرکزی به اینترنت متصل شوند. 

نصب سریع خانه هوشمند بیسیم:
برای راه اندازی خانه هوشمند بیسیم هیچ نیازی به تخریب و سیم کشی از داخل دیوارها نیست. تجهیزات به راحتی جایگزین لوازم قبلی شده و به سرعت به شبکه بیسیم متصل میشوند. نصب تجهیزات این شبکه نیز بسیار آسان است، حتی برای کسانی که تخصصی ندارند. 

توسعه پذیری بالا:

برای راه اندازی خانه هوشمند بیسیم میتوانید از یک وسیله شروع کنید. اضافه کردن تدریجی لوازم کاری متداول در خانه هوشمند بیسیم است ، زیرا اجزا ، کمترین تداخل را با هم دارند. به عنوان مثال شما میتوانید برای شروع فقط کلید روشنایی خود را هوشمند کنید . سپس سیستم سرمایش و گرمایش ، پرده ها ، پریز ها ، سیستم صوتی و ... را به سیستم هوشمند اضافه کنید. 

هزینه پایین :

علاوه بر محبوبیت بالا و راحتی کاربری سیستم های بی سیم (Wireless System)، این سیستم ها نسبت به شبکه سیمی، از قیمت پایین تری نیز برخوردارند که باعث برتری دوچندان این سیستم ها نسبت به سیستم های سیمی میشود.


با گذشت زمان سازندگان بیشتری به سمت ارائه سیستمهای خانه هوشمند بیسیم رفته اند و در این مسیر معایب و ضعفهای قبلی این نوع سیستم هرچه بیشتر رفع شده است. طبیعی است که با گذشت زمان ، سیستم خانه هوشمند بیسیم جایگزین سیستمهای خانه هوشمند سیمی خواهد شد.